Coworking jest coraz popularniejszy

Coworking jest coraz popularniejszy na świecie i w Polsce. Liczba udostępnianych przestrzeni do pracy szybko rośnie. Jest ich już w Polsce ponad osiem tysięcy. Prognozy mówią o dziesięciu tysiącach na koniec roku. Pięć lat temu było ich tylko tysiąc.

Coworking jest wykorzystywany przede wszystkim przez freelancerów, startupy i mikroprzedsiębiorców. Zdarza się jednak, że i duże firmy korzystają z tego rozwiązania. Zwłaszcza, gdy mają do przeprowadzenia projekt w miejscu odległym od własnej siedziby.

W Polsce coworking jest ciągle stosunkowo mało popularny. Duża część freelancerów nadal pracuje z domu czy kawiarni. Tymczasem coworking to nie tylko miejsce do pracy z przyzwoitym internetem i ekspresem do kawy. Coworking to również społeczność, interakcje, jakie zachodzą między pracującymi w jednym pomieszczeniu ludźmi.

Według badania „Global Coworking Survey 2015” dla 70% osób pracujących w miejscach coworkingowych rozmowy z sąsiadami są istotą takich miejsc. Dla ponad 60% ważne jest dzielenie się doświadczeniami. Połowa liczy na nowe kontakty zawodowe.

Rozwój coworkingu w Polsce zależy od zmiany modelu pracy. Coraz częściej można obserwować przechodzenie na nielimitowany czas pracy. Coraz powszechniejsze jest nawiązywanie przez specjalistów współpracy z różnymi organizacjami jednocześnie. Zwłaszcza dla programistów coraz ważniejsze jest wyzwanie, jakim jest projekt, a nie ile można na nim zarobić.

Nielimitowany czas pracy, uelastycznienie harmonogramu jest coraz ważniejsze dla pracowników. Poszukujący pracy częściej pytają czy możliwe jest wykonywanie zadań poza siedzibą firmy i w dogodnym dla nich czasie. Ten trend jest zauważalny na rynkach pracy Europy, Azji i Ameryki Północnej – wynika z badania „Evolution of work”.

Z kolei z badania „Polskie Startupy Raport 2015″ wynika, że działa u nas 2,4 tysiąca startupów. Przybywa freelancerów, a z danych REGON wynika, że trzy miliony osób prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. To wszystko potencjalni klienci coworkingu.