Spis treści
Logo jest najważniejszym elementem identyfikacji wizualnej firmy, marki, organizacji, produktu czy usługi. Naprawdę dobrze zaprojektowane logo potrafi czasami przetrwać w niezmienionej formie przez wiele lat. Powinno być proste i niepowtarzalne.
Logo powinno, według obecnych trendów, budzić emocje. Można wyróżnić trzy rodzaje logo. Tematyczne – to graficzne przedstawienie reprezentowanej przez organizację dziedziny.
Graficzne – przedstawiające jakiś obiekt, którego cechy pokrywają się z cechami organizacji.
Abstrakcyjne – nie mówiące nic o organizacji.
Tworzenie znaku firmowego
Jednym z kluczowych elementów zakładania firmy jest stworzenie symbolu, który pozwoli rozpoznać nasz biznes. Tworzenie znaku firmowego to bardzo odpowiedzialne zadanie. Jest to drugi element, po nazwie, identyfikujący organizację. Stworzenie logo firmy to praca głównie dla grafika. Ale grafik musi wiedzieć czym jest i czego oczekuje organizacja, dla której pracuje.
Tworzenie logo firmy powinno się rozpocząć od przejrzenia znaków firmowych konkurencji czy organizacji pokrewnych. Warto też popatrzeć na najlepsze identyfikacje wizualne podmiotów z innych branż.
Następnie należy zastanowić się co nasze logo ma wyrażać (jeśli ma coś wyrażać). Dobrym przykładem jest tu marka samochodu Jaguar. To jednocześnie nazwa gatunku bardzo szybkich kotów. Samochody Jaguar miały się kojarzyć właśnie z szybkością.
Przykładem logo trafnie opowiadającego o organizacji jest znak graficzny, broniącej praw człowieka, Amnesty International. Jest to świeca owinięta drutem kolczastym umieszczona na żółtym tle. Drut kolczasty to ciemność, brak nadziei, więzienie. Świeca, to światło, nadzieja i zobowiązanie do pamiętania o więźniach politycznych.
Przy pracy nad logo liczą się inspiracje. Wszystko może pomóc: odwiedzone miejsca, przeczytane książki czy zwiedzone muzea. Czasem warto połączyć siły, skorzystać jednocześnie z doświadczeń wielu osób. Taka burza mózgów może być inspiracją do znalezienia trafnego rozwiązania.
Końcowy produkt musi być prosty. Nie może składać się ze zbyt wielu elementów, bo będzie nieczytelny, bałaganiarski. Znak firmowy musi też dać się zmniejszyć do, powiedzmy, dwóch centymetrów, żeby można go było wydrukować na papierze firmowym czy na wizytówce.
Zmiana logo – pożądana, czy nie?
Dobre logo może funkcjonować dziesiątki lat w niezmienionej formie. Ewentualnie z drobnymi retuszami. Jednak wiele organizacji z różnych przyczyn zmienia swoje znaki firmowe. Czasem jest to przemyślany proces. Czasem nerwowa reakcja na odbiór społeczny albo wyraz wybujałego ego szefa.
Przykładem dobrego i praktycznie niezmiennego znaku firmowego jest przywoływane już wcześniej logo Amnesty International. Narysowała je w 1963 roku Diana Redhouse. Logo było dopracowywane w 2000 roku, ale jego zasadnicza forma została niezmieniona do dzisiaj.
Emblematem, który przetrwał o wiele dłużej jest logo samochodów Mercedes. Trójramienna gwiazda została opatentowana w 1901 roku. Sam pomysł pojawił się w głowie Daimlera Gottlieba w 1880 roku. Założyciel firmy miał je narysować w liście do żony. Logo Mercedesa to przykład udanej identyfikacji wizualnej, która przetrwała już ponad wiek.
Pozostając przy przemyśle motoryzacyjnym warto wspomnieć o logo Fiata. Jak o nim mówimy mamy przed oczami logotyp FIAT wpisany w koło lub w mniej czy bardziej zaokrągloną tarczę. Jednak dwukrotnie forma znaku kompletnie odeszła od tego tradycyjnego wyobrażenia. W latach sześćdziesiątych znak firmowy zmieniono na cztery romby z wpisanymi w nie literami FIAT. W latach dziewięćdziesiątych za logo miały służyć cztery niebieskie skośne paski. Obecne logo Fiata jest znowu nazwą wpisaną w okrąg.
Nerwowe ruchy wymuszone odbiorem społecznym można było zaobserwować na początku lat dziewięćdziesiątych przypadku Radia Eska. Radio to wyszło z podziemia jako Radio Solidarność, ale szybko ta nazwa zaczęła się źle kojarzyć słuchaczom ze względu na zawirowania polityczne. Radio zmieniło więc antenową nazwę na „S” i przyjęło nowe logo. Ale ani nazwa, ani logo z nią związane nie przetrwały długo. Nastąpiła zmiana na Radio Eska co łączyło się oczywiście ze zmianą logo. Nazwa przetrwała do dzisiaj, logo już nie.
Zmiana logo jest zawsze wyzwaniem dla organizacji. Prawie tak dużym jak zmiana nazwy. Nowe logo trzeba wypromować, odbiorcy muszą się przyzwyczaić do nowej identyfikacji wizualnej i ją polubić. Zmiana dla zmiany jest złym pomysłem. Jeśli w ogóle zmieniać logo to raczej z ważnych względów i na lepsze, a nie na nowe, bo nowe.