Czym jest crowdfunding i kto może z niego korzystać?

Spis treści
Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe, stał się bardzo popularny od momentu pojawienia się serwisów, które treściami zapełniają sami użytkownicy. Założone w celu zbierania pieniędzy na określony cel serwisy pozwalają uzyskać finansowanie nawet egzotycznych pomysłów bez szukania kredytu w banku czy inwestora strategicznego.
Nazwa tego rodzaju finansowania wskazuje już o co chodzi: crowd – tłum, funding – finansowane. Czyli dana potrzebę finansuje cały tłum sponsorów.
Rodzaje crowdfundingu
Crowdfunding wspomagający czy donacyjny. W tej kategorii mieszczą się głównie zbiórki środków na cele charytatywne i inicjatywy non profit. Darczyńcy nie liczą na żadną nagrodę Do tego rodzaju serwisów możemy zaliczyć siepomaga.pl czy ukierunkowany na wspieranie autorów patronite.pl.
Crowdfunding inwestycyjny wiąże się z nabyciem przez donatorów udziałów w spodziewanych zyskach. Zamiast udziałów w zyskach donatorzy mogą też uzyskiwać prawo pierwokupu określonego dobra.
Jest też model oparty na nagrodach zachęcających do wpłaty. Przy czym nagrody są raczej symbolem i nie odzwierciedlają wartości wpłat.
Na co można przeznaczać finansowanie społecznościowe
Finansowaniem społecznościowym można właściwie zaspokoić wszelkie potrzeby finansowe. Bo tak naprawdę są tylko dwa warunki, żeby się to udało. Trzeba uczciwie napisać do czego są potrzebne pieniądze i muszą się znaleźć osoby chętne, żeby na taki cel wpłacić swoje środki.
Crowdfunding przykłady
Dzięki crowdfundingowi ludzie zbierają pieniądze na operacje ratujące życie, na rehabilitację, na lekarstwa. Jest bardzo wiele akcji społecznych zbierania pieniędzy na zwierzęta. Może to być ratowanie konia, dofinansowanie schroniska dla psów czy tymczasowego domu dla kotów.
Poza takimi czysto charytatywnymi akcjami są akcje społeczne. W ostatnich latach crowdfunding polski bywa skierowany są pośrednio przeciwko władzy. I tak, w 2019 roku, gdy ministerstwo kultury obcięło finansowanie Europejskiemu Centrum Solidarności wystarczyły dwa dni zbiórki, żeby zgromadzić zabrane przez władze trzy miliony złotych.
Dzięki crowdfundingowi działają dwie popularne stacje radiowe założone przez dziennikarzy Trójki zniszczonej przez władze Polskiego Radia. Radio 357 i Radio Nowy Świat są liderami zbiórek w serwisie Patronite. W pierwszej dziesiątce mieści się też Sekielski Brothers Studio, które wyprodukowało dwa filmy o pedofilii w kościele „Tylko nie mów nikomu” i „Zabawa w chowanego”. Czekamy na film o Skokach.
Jest oczywiście bardzo ważna gospodarczo gałąź crowdfundingu biznesowego. Najczęściej chodzi o finansowanie startupów, nowych firm, pomysłów racjonalizatorskich czy z pogranicza nauki i biznesu. W tych dziedzinach nikt raczej nie darowuje pieniędzy a wpłaca je licząc na przyszłe zyski.
Crowdfunding – wady i zalety
Niewątpliwą zaletą crowdfundingu jest możliwość zebrania funduszy na dowolny właściwie cel. Jeśli przekonamy odpowiednia liczbę osób, że warto dać nam pieniądze na podróż dookoła świata, to możemy to osiągnąć.
Mamy szansę dostać pieniądze w czasie, w którym nasz wniosek o kredyt nie zostałby nawet przeczytany przez pierwszego urzędnika w banku – patrz trzy miliony dla ECS.
W większości przypadków finansowanie pomysłu jest bezzwrotne, ewentualnie opłacone udziałami w przyszłych zyskach. Czyli w razie porażki nie wszystkie koszty ponosi pomysłodawca.
Za wady można uznać konieczność napisania naprawdę dobrego, kompletnego i przekonującego briefu. W niektórych serwisach crowdfundingowych, a także przy dużych kwotach pieniędzy nie będzie można już poprawić nic w opisie celu zbiórki. Zabraniają tego przepisy.
Przy dużych zbiórkach warto mieć uważnego i skrupulatnego księgowego, żeby móc się dokładnie rozliczyć z każdej złotówki. To może być warunkiem wypłaty kolejnej transzy z zebranej kwoty.
Przed crowdfundingiem jest zapewne przyszłość i to zarówno w dziedzinie finansowania biznesu, budowie społeczeństwa obywatelskiego jak i innych akcjach.